Friday, March 23, 2012

Menantu vs Mertua

Marriage is not a simple thing as we think and not something that we can play with. It's not actually involved just two persons, you and your husband but it does involve other parties which I mean is keluarga mertua and determines your future life.

I listened to this one segment "Mak Mertua Ku" on one of our national radio. This is her story. " Mak mertua saya ni jenis yang sporting yang best. Anak dia sorang lelaki so saya ni menantu perempuan kesayangan lah. Saya duduk dengan dia jaga dia. Whatever kalau pergi mana-mana dia suka follow sebab dia suka jalan. Honeymoon pun kita bawak dia sekali sebab husband ni anak mak."

She continued," Mak dia akan follow kalau tahu pergi mana-mana. Even nak pergi mamak pun mak dia mesti nak follow. Memang start kahwin kitorang tak pernah berdua dan memang ada orang ketiga lah. Saya pun ok je lah sebab mak dia kan. Last year tiba-tiba husband saya ajak pergi anivesarry tanpa pengetahuan mak dia. Kita pergi senyap-senyap tapi dengan kawan-kawan.Pergi langkawi. Then mak dia dapat tau, mak dia sangat marah, dia cakap takkan halalkan susu yang dia bagi dekat anak dia."

"Then kitorang kena buang dan dia tahu kelemahan anak lelaki dia adalah perempuan. Mak dia bagi satu girl untuk anak dia meruntuhkan masjid kitorang. Dia call girlfriend lama anak lelaki dia and ajak dinner semua. Mula-mula husband ignore lah tapi ikan kan. Kucing mana nak tolak ikan. Ikan kering pun dia nak jugak."

"Mak dia pernah serang saya and hantar form cerai dekat saya untuk penceraian. Dia bagi dekat saya and dia serang dengan perempuan tu. Maki-maki saya. Saya still bersama suami terpaksa kerana anak. Mak mertua saya kata manusia sentiasa melakukan kesilapan so saya redha terima suami saya and keluarga mertua saya even saya marah sangat and tak boleh terima and nak maafkan dia sampai akhir hayat. Walaupun orang cakap mak mertua ni macam mak kan tapi tergamak dia aniaya saya. Dia suruh anak lelaki dia balik and duduk situ selama setahun. Saya dah selesa tiba-tiba husband saya dtg mintak maaf."


Macam-macam lagi sebenarnya. Well this kind of thing do happens nowadays in our culture. From this, me myself take each of everything that happened in someone else marriage life as a lesson and be careful in making choices. Sama-sama kita jadikan iktibar.

No comments:

Post a Comment