Monday, March 19, 2012

HIDUP AKU BUKAN HIDUP KAU

Tuhan bagi kita dugaan tak henti-henti sebab Dia sayang kita. Dia nak kita cari Dia supaya kita tahu Dia sayang kita. Kadang-kadang hidup ini takkan jadi macam mana yang kita nak. Kita kena terus berjalan supaya kita tahu hargai bagaimana hidup. Dalam perjalanan hidup kita, kita akan jumpa macam-macam orang. Setiap pertemuan Tuhan yang tentukan. Segala yang jadi ada hikmah so bila kita ditimpa apa-apa, kita dianiaya, kita jatuh atau apa saja kita kena kuat. Kuat untuk diri sendiri teruskan perjalanan hidup. Kita tak tahu apa yang akan jadi esok dan lusa. Jadi kita kena kuat.

 Hidup ini memang macam-macam. Kita tak boleh buat semua orang suka kita. It’s normal if ada yang benci, ada yang dengki tak puas hati dengan apa yang kita ada. Kita kena sentiasa bersedia. Bersedia untuk diri sendiri bukan orang lain. So kalau kita jatuh orang menangis tak dapat gelakkan kita. Macam aku. Aku memang jenis yang susah nak percaya orang. Tak kisahlah berapa lama pun dia hidup dengan aku or kenal aku. Bila kita dah banyak kali dikhianati, kepercayaan dah tak sempurna. I pick one or two quotes here. Trust is like an eraser, once you do the mistakes it’s getting smaller. Trust is like a crumple paper. Once you crumple it, it will never be as perfect as the exact paper. So that’s it. Sesiapa pun boleh backstab kita. 

Sekarang ni dunia dah moden. Macam-macam ada bak kata astro and from that macam-macam orang boleh buat just untuk kepuasan diri sendiri. Simpan dendam and balas dengan cara yang tak sepatutnya. I can say that’s totally immature. Siapa kita nak tentukan balasan seseorang. Besar sangat ke kita nak membalas perbuatan seseorang. Berdoa je lah orang yang buat kita tu ditimpa balasan yang setimpal. Kuasa Tuhan tu amat besar. Dunia ni pun kecik. Mana-mana pergi kita still berdiri di tempat yang sama. Biar orang buat kita, kita jangan buat orang sebab kita taknak sama perangai macam orang tu. Kita redha and serahkan segalanya pada yang lebih berkuasa. 

Terima kasih mama dengan ayah sebab didik me and sisters attitude yang baik. Even mama dengan ayah sibuk kerja time we were little but still they give us love and teach us about respect and wise. Tak kisahlah orang bercerita or aniaya kita, kita jangan buat orang balik macam tu. Mama kata, mana-mana kita pergi jangan lupa respect others. Tuhan bagi ganjaran and balasan kadang-kadang dalam bentuk yang kita tak nampak. Mama dengan ayah pesan jangan pernah mengeluh kalau kita dalam kesusahan and jadikan satu titik tolak kita berusaha sendiri and ayah selalu pesan susah dahulu senang kemudian and I still whole those words.

No comments:

Post a Comment